Öregdiák-találkozó


Július 26-án a sepsei kultúrotthonban került megrendezésre az Öregdiák-találkozó. A találkozót Zima Anna tiszteletére szervezték, aki több évtizeden keresztül tanított a sepsei iskolában. A többgenerációs találkozón több mint száz egykori tanuló vett részt.

Zima Anna 1953-ban kezdett Sepsén tanítani a férjével, Zima Imrével együtt. Volt olyan év, amikor 96 diákjuk volt. Délelőtt az alsósokat, délután a felső tagozatos diákokat tanították. Az iskolán kívül munkájukat a színjátszó csoport, a dalárda, a néptánccsoport, az olvasókör, valamint a sakk- és asztalitenisz csoport fémjelezte. A Zima házaspár Sepsén a könyvtárosi teendőket is ellátta, de vöröskeresztes és varrótanfolyamokat is szerveztek. Zima Anna szívvel-lélekkel tette a dolgát, szélesítette közösségünk művészeti és szellemi látókörét, mert néptanító és népművelő volt egyben. Mindent megtett azért, hogy minden magyar az anyanyelvén tanulhasson. Az ő tiszteletére szervezték meg július 26-án az Öregdiák-találkozót, amelyre Zima Anna tanító néni is eljött.

- Több hónapig készültünk erre a találkozóra, amelynek az ötletgazdája Kollár Lajos volt Ausztráliából. Sok munka áll mögöttünk, hisz két kontinensről, hét országból érkeztek régi diákok. A tisztelet a tanítónk iránt szívből jön, mert egy olyan tanárnő volt, aki a falu életét színesítette. Abban az időben több csoport is működött neki köszönhetően, falunkat a táncról, az énekről és a színjátszó csoportról ismerték. Nagyon örülünk, hogy a tanárnő is eljött, ez igazán egyedülálló ünnepség. Zima tanító néni akkoriban szigorú volt, de azt hiszem, ez kellett is. A pálca is mindig az asztalán volt, és használatban is volt, időnként cserélni kellett, mert elkopott. Elég csintalanok voltunk, de ma már jókedvvel mesélünk a tenyeresekről, körmösökről és néhányan a fenekesekről is - mondta el lapunknak Rajki Zoltán, Sepse polgármestere.


Az esemény egy szerény programmal indult, amelyen fellépett a sepsei Népdalkör, két vers hangzott el Troszt Barbara és Sipos Noémi előadásában, majd egy régi fényképekből összeállított videót is megtekinthettünk. Ezután pedig Anna tanító nénit egy népdallal köszöntötték névnapja és születésnapja alkalmából. Zima Anna örömmel emlékezett vissza a régi időkre.
- Nagyon sokszor végigidegeskedtem a színdarabokat, és nagyon sok sikert is megéltünk. Ha belegondolok abba a sok népi táncba, amikor a színpad deszkái hintáztak a táncosok alatt, én meg rettegve ültem a függöny mögött, csak le ne szakadjon. Felnőttek a gyerekek, megöregedtek, nagyon szép, és nagyon jólesik, hogy megszervezték ezt a találkozót. Nem tudom megmondani, hány generáció is van jelen, hisz 1953-tól 1970-ig tanítottam Sepsén. Nagyon sok gyereket tanítottam, és mindig nagyon boldog és büszke voltam rájuk. Majdnem húsz évig tanítottam, sok generációt elindítottam, az ifjúsággal színdarabokat tanultunk, a kultúregyesülettel, a tűzoltókkal dolgoztam. Soha nem voltam fáradt, ez jelenti a fiatalságot, örültünk a sikernek - mesélte Zima Anna.
- Sok szép emlék köt bennünket az iskolához, voltak nehéz napok is, könnyebbek is, de mi ma csak a szépre emlékezünk. Úgy látszik, jó kis közösségeket alkottak a mi osztatlan tagozataink, ha már ennyien újra szerették volna látni egymást és engem, aki vezetője voltam ezeknek az osztályoknak. Nagyon bánatos vagyok azért, hogy jó férjem nem lehet velünk, de hiszem azt, hogy mindenki a szívében hordja az emlékét - hallottuk a tanárnőtől.

A találkozó kellemes társalgással és egy közös vacsorával folytatódott.
Horvátországi Magyar Napló 30. szám
Milanović Ljiljana

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése