Baranya Gyöngye Sepsén

Március 31-én megnyílt a Baranya Gyöngye tájház Sepsén. Kollár József, a megálmodója elmondta, több mint tíz évig várt erre a pillanatra.

Kollár József Sepsén él feleségével és három gyermekével. József negyven évvel ezelőtt kezdett régiségeket gyűjteni. Tizenhat éves volt, amikor inasként dolgozott. Munkájáért ritkán kapott pénzt, az emberek inkább egy-egy régiséget adtak neki. József azt mondja, ekkor ébredt fel benne a szeretet a régi tárgyak iránt.
- Elkezdtem gyűjteni a tárgyakat, volt, amit elcseréltem, volt, amit felújíttattam. Ebből szép lassan egy gyönyörű gyűjtemény lett. Ekkor kezdtem azon gondolkodni, milyen szép is lenne, ha ezekkel a tárgyakkal sikerülne berendeznem egy helyiséget - meséli József.
Kollár József hét évvel ezelőtt egy pályázatra jelentkezett a Turisztikai Minisztériumba, ahol elfogadták a projektjét, így 30 ezer kuna támogatást kapott.
- Véletlen volt az egész, jelentkeztem a meghirdetett pályázatra, nem mertem sokat reménykedni, de örültem, amikor megtudtam, hogy megkapom a támogatást. Úgy gondoltam, ha a minisztériumban érdekesnek találták a projektem, akkor talán másoknak is tetszeni fog, így belevágtam a munkába. A támogatás mellett a saját pénzemből is rá kellett áldoznom, hisz nagyon sok volt a munka. A munkában sokat segített két barátom, Rajki Zoltán és Karaszi József, akiknek ezúton is köszönetet szeretnék mondani. Negyven év múlt el attól a pillanattól kezdve, amikor az első régi tárgyat kaptam, a mai napig, amikor megnyithattam a rég megálmodott tájházat, amelynek a Baranya Gyöngye nevet adtam - mondta el lapunknak József.
Józsefnek három termet sikerült berendeznie: egy hálószobát, egy nappalit és egy konyhát. A házban több száz éves tárgyak találhatóak.
- A tárgyak baranyai jellegűek 95 százalékban. Csak olyan tárgyakat hoztam, amelyeket Baranyában lehetetlen volt megtalálni, de szükséges volt ahhoz, hogy egységes legyen a konyha, a hálószoba vagy akár a nappali. Nagyon kevés külföldi tárgy van, az is magyarországi. Mindegyik tárgynak megvan a saját története, mindegyik tárgy mesél - hallottuk Józseftől.
Arra a kérdésemre, melyik tárgy a legkedvesebb számára, nem tudott válaszolni. József azt mondja, mindegyiket nagyon szereti, és mindegyik tárgy különleges a számára. A legrégebbi tárgy az 1700-as évekből való. A legrégebbi tárgy egy 1734-es magyar Biblia.
- Azok a tárgyak, amelyek ékesebbek, rámutatnak arra, hogy az emberek régen ügyesek, leleményesek és jó fantáziával bírók voltak - teszi hozzá József.
- Nagyon fáj, hogy egyre kevesebben vagyunk a faluban. Ez a tájház remélem, egy lépés lesz afelé, hogy a falunkban is beinduljon a falusi turizmus. Remélem, nem csak puszta álom marad ez a számomra. Itt azt is meg kell említenem, ha a gyermekeim számára ez a megvalósítás egy lehetőséggé válna, és továbbvinnék mindezt. Nekem ez nagy áldás lenne - mondta Kollár József.
A megnyitón jelen volt Sója Dénes, a Hercegszöllősi járás elöljárója.
- Azt mondják, ha körül akarod járni a világot, meg kell tenni az első lépést. Ha azt szeretnénk, hogy legyen még ehhez hasonló érték, amely a falu hírnevét öregbíti, akkor meg kell tenni az első lépést. József ezt megtette, és szívből gratulálok neki - mondta az elöljáró.
- József odaadó munkájával kincset, értéket adott a falunak. Közel tíz év telt el azóta, hogy megkezdődtek a munkálatok. József gyönyörű munkát végzett. A tájház neve is mutatja, hogy ez igazán a Baranya Gyöngye, de inkább azt mondanám, a falunk gyöngye. Gratulálni szeretnék neki, és sok sikert kívánni a további munkában - nyilatkozta lapunknak Rajki Zoltán, a sepsei Helyi Választmány elnöke.
Horvátországi Magyar Napló 14. szám
Milanović Lili

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése