A táncházat népszerűsíti Svájcban

riport-figuras 

Vučić Gyula nevét a sepsei öregdiák-találkozó kapcsán említettük meg. Az ő meghívására érkezett egy erdélyi népi zenekar a rendezvényre, hogy szívmelengető muzsikájával köszöntse fel Zima Anna tanárnőt. Később, amikor felvettem Gyulával a kapcsolatot, elmesélte, Bernben kezdett néptánccal foglalkozni, majd saját csoportot alapított, melyben nagy hangsúlyt fektettek a táncház-jellegre.

riport-vucic-gyula-copy
Csoóri Sándor mondja, hogy „a néptánc történetének két fontos történelmi pillanata volt: az egyik, amikor a tánc fölkerült a színpadra, és a másik, amikor a színpadról újra visszakerült a földre.” Svájcban Vučić Gyula volt az, aki „visszaterelte” a színpadról a földre a magyar néptáncot, ugyanis az általa alapított táncegyüttesnél nemcsak a koreográfiák elsajátíttatására törekedett, hanem a táncházat igyekezett népszerűsíteni, ami olyan táncestek szervezését foglalta magába, melyeken a táncosok célja – a színpadi fellépésekkel ellentétben – elsősorban önmaguk szórakoztatása, és amelyeken nem csupán előadhatják a néptáncot, hanem meg is élhetik azt.

Svájcban ismerkedett meg a magyar népzenével és -tánccal
Gyula sepsei földműves családban született, falujában járt általános iskolába, majd Zentán tanult tovább vegyésztechnikus szakon. A középiskola elvégzése után erdészmérnöki egyetemre készült, de tervét meghiúsította a kötelező katonai szolgálat.
A katonaság előtt és után is rövid ideig a pélmonostori malomüzem laboratóriumában dolgozott végzettségének megfelelő állásban, de a külföld is csábította. Svájci munkára jelentkezett, és végül is a sors úgy hozta, hogy felvették a berni egyetemi kórház kísérleti sebészeti laboratóriumába.
1969 végén utazott ki Bernbe, ahol az állás jónak bizonyult, barátságos kollégákkal és felettesekkel. Összeismerkedett a helyi magyarokkal is, és hamarosan tagja lett a berni magyar néptánccsoportnak. Először azzal a céllal látogatott el a táncpróbákra, hogy ismerősöket szerezzen, de végül ő is kedvet kapott a tánchoz. A berni együttes Svájc leghíresebb és legjobb tánccsoportja volt akkoriban. Vezetője jó kapcsolatban állt a nagynevű Tímár Sándorral, aki a 70-es években indult táncházmozgalom kezdeményezője volt. Ő tanította a berni magyar tánccsoportot is.
Gyula a 70-es évek elején eljárt a budapesti Kassák Klubba is, amely a táncházmozgalom kiindulópontjának is tekinthető, és Sebő Ferenc, Sebestyén Márta és más, hasonló kaliberű személyiségek kapcsolódnak hozzá.
- A táncházban amatőrök és profik egyaránt részt vehetnek, és ami a legfontosabb, újra önmaguk szórakoztatására néptáncolhattak, úgy, mint régen  – mondta Gyula.
A mozgalomnak köszönhetően újra néptáncolni kezdtek a fiatalok egész Magyarországon, de a Vajdaságban és másutt is, ahol magyarok élnek.

Saját tánccsoportot alapított
A berni néptáncegyüttes, bár nagyszerű koreográfiái voltak, a táncházra nem volt elég nyitott.
Gyula öt évig táncolt a csoportban. A 80-as évek elején elhatározta, hogy saját együttest szervez, amelyben nemcsak koreográfiákat tanulnak be, hanem olyan szabadon is táncolhatnak, mint a táncházakban.
1983-ban megalapította a Figurás tánccsoportot, koreográfusuk Tímár Sándor egyik tanítványa, Diószegi László volt. Hamarosan előadásokra is sor került próbatermükben. Az első alkalomra a budapesti Téka Együttest hívta vendégül, amely a legjobb népi zenekarok közé tartozott akkoriban. Azon az estén 200-an gyűltek össze, nagy részük a fellépések utáni táncházon is részt vett. A rendezvényen ott volt a legtöbb svájci magyar néptáncegyüttes is, amelyekkel a Figurás a továbbiakban is együttműködött.
Koreográfiákat is tanultak, amelyekkel magyar bálokon, szállodákban, klubokban léptek fel. A szereplésekből, valamint az éves tagdíjból tartották és tartják fenn magukat ma is. A 90-es évek végén a Figurás sikeres néptáncos és népzenés szilvesztereket is rendezett magyarországi és erdélyi vendégfellépőkkel.
Gyula majd húsz éven keresztül vezette a Figurást. Ez idő alatt sok néptánc- és népzenei együttessel lépett kapcsolatba világszerte. Saját tánccsoportja pedig ma már Svájc legnívósabb magyar együttesének számít.
- Csoportunk első nemzedéke a 90-es évekre lassan kiöregedett, megkopott, de az első tagok gyerekei, beleértve az enyémeket is, utánpótlásul szolgáltak, s lassan megújult a csoport. Az ezredfordulóra már a harmadik generáció lépett színpadra – mondta Gyula.
Ez pedig a legjobb bizonyíték arra, hogy a táncegyüttes nem veszített jelentőségéből. A tagok rendszeresen összejárnak, azok is, akik már nem táncolnak. Már Gyula sem vesz részt aktívan a tánccsoport munkájában, viszont szívesen ellátogat a próbákra. Az utánpótlásnak számító fiatalokat a néptánc mellett, amelybe belenevelődnek, a családias légkör is vonzza a csoportba, melynek az összetartó ereje fennmaradásuk biztosítéka lehet.
Új Magyar Képes Újság
Tatai Igor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése